Tips voor een vlotte ochtend!

Hoi allemaal! Voor ik begin, ik ben geen ochtendmens. Ik beschouw me er totaal niet toe. Maar ik heb door de jaren heen wel gemerkt dat ik die ochtenden nu veel beter doorkom dan vroeger als kind of tiener. Vroeger moest mama mij bijna uit bed sleuren, deed ik net op het nippertje mijn kleren aan en was ik net op tijd klaar en uiteindelijk net op tijd op school. Daar werd ik vroeger niet zo heel gelukkig van. Vooral niet van het gehaast maar ook omdat ik nog verschrikkelijk moe was. Nu kan ik beter met ochtenden omspringen en ben ik altijd optijd klaar. En ik sta meestal vijf minuten voor tijd aan die bushalte waardoor ik altijd mijn bus naar school haal. Door die verschillen heb ik wel het een en ander geleerd over een vlotte ochtend hebben. Ik deel graag wat tips met je.

86df23a5324c3be65a433e4de91d5f6b.jpg

  • Maak je schooltas/zak klaar in de avond

Als schoolgaande is dit een tip waar ik veel hulp aan krijg. Als je in de ochtend op kan staan en bedenken dat alles al klaarligt of in je rugzak zit, zal je rustiger opstaan. En daarbij is de kans dat je dingen vergeet ook veel kleiner. Bij het opstaan zijn je hersens nog niet altijd even actief, en dan denk je niet aan bepaalde zaken. Om je dan te beseffen op de bus dat er een lesboek of schrift of weet ik veel wat je nodig hebt nog thuis ligt. Helaas is het dan echt wel te laat. Wat ik als schoolgaande doe is de avond voordien bekijken welke lessen ik heb en of ik eventueel materiaal moet meenemen voor bepaalde lessen. En als je je dan een keer overslaapt (wat iedereen overkomt, ook mij) kan je je snel klaarmaken en die rugzak meeplukken en toch nog je bus, trein of ander vervoer halen. Dus het heeft vaak veel meer voordelen.

  • Kruip er op tijd in

Cliché. Maar wel eentje die zoveel effect heeft. Ik heb het zelf gemerkt. Als 13-jarige kroop ik er rond 12u/1u ’s nachts in. Om 7u moest ik uit bed voor school. Ik kan je verzekeren, ik was niet uitgeslapen en nog doodmoe. En nu let ik op mijn slaaproutine, en wil ik er altijd rond 22u inliggen. Dan heb ik 8u slaap gehad. En het is makkelijker om uit je bed te komen als je een goede nachtrust hebt gehad en op tijd bent gaan slapen. We vergeten in onze drukke wereld vaak hoe belangrijk een goede nachtrust is. Maar eens je het verschil hebt gemerkt leer je vanzelf om er op tijd in te kruipen. En dan rol je nu eenmaal makkelijker uit je bed ’s morgens. Het is wat het is.

  • Laat die snooze-button voor wat die is

Ik weet het, het is zo verleidelijk om nog twee minuutjes in te dommelen. Maar het geeft je geen extra kracht of energie. Integendeel, het neemt energie weg. In vergelijking met vroeger sta ik veel energieker op juist omdat ik die wekker afzet en eruit kom. Natuurlijk vind ik het ook jammer dat ik mijn warme en comfortabele bed moet verlaten om aan de dag te beginnen. Slapen is iets wat ik heel fijn vind. Eventjes van de wereld weg. Het harde werk, wekker loopt af en je bed uit. Zoveel beter. En daarbij heb je net meer tijd om je klaar te maken en als je klaar bent iets te doen om wat je ochtend iets beter maakt (uitgebreider ontbijten, een stukje lezen, een spelletje spelen op je iPad…)

  • Bedenk iets leuks wat die dag gaat gebeuren

In elke dag zit iets leuks, je moet het alleen zien te vinden. Wat ik altijd doe is me bedenken welke dag het is en dan bekijken welke lessen ik heb die dag. Er zit altijd wel een vak bij dat ik net iets leuker vind of een leerkracht waarmee je goed kan lachen. Dat maakt mij net iets blijer om wakker te worden. School op zich maakt mij al blij om wakker te worden, dat zeker. Ook als je dag hebt waar je niet zo naar uitkijkt zijn er dingen die toch leuk zijn. Misschien heb je je bedacht dat je vandaag iets heel lekkers gaat koken als avondeten. Soms hoeft het niet groot te zijn om uit je bed te raken. De kracht van positiviteit is heel groot, geloof me!

  • Zorg dat er iemand op je wacht/dat je een bus moet halen

Dit is eentje die heel goed werkt bij mij. Probeer af te spreken om samen met iemand naar je school of werk te gaan, of zorg dat je een bus moet halen of trein. Ik weet niet hoe het bij iemand anders zit, maar als ik wakker word en besef dat die bus over een halfuur komt vind ik het veel moeilijker om te treuzelen. En ik weet dat ik net hetzelfde zou hebben als er iemand op mij wacht om samen te vertrekken. Ik laat niet graag mensen wachten en mijn bus missen vind ik ook niet zo leuk. Ik weet van mezelf dat als ik mijn bus ga missen ik meestal in de stress schiet en dat geen leuk gevoel is om in de ochtend te hebben. Vandaar dat ik dat altijd probeer te vermijden. Dat is meestal mijn motiverende gedachte (samen met het vorige puntje) om mij makkelijker uit bed te krijgen. Natuurlijk kan dit ook averechts werken, maar voor mij is dit een heel goede tip.

  • Zorg voor een ochtendroutine en haast je niet

Dit is niet altijd mogelijk, dat weet ik. Maar een goed ochtenroutine kan vrede brengen in de ochtend. En als je optijd opstaat kan je het rustig aan doen. Wat misschien wel fijn is als je net wakker bent. Niemand heeft gezegd dat je uit bed moet springen, je huis door springen en dan ontbijten. Dat is allemaal niet nodig. Gun jezelf de tijd om wakker te worden. Wat ik dan doe ik me eventjes uitstrekken en dan mijn bed opmaken. En zo word ik langzaam aan wakkerder. Het zal je energieker maken om rustig op te starten en je zal minder slechtgezind zijn. Sommige mensen zijn eenmaal geen ochtendmensen en dat is oke. Die mensen zijn dan weer op andere momenten van de dag op hun best.

Hoe zorg jij voor een vlotte ochtend?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.