Happiness

Dit wil ik verbeteren voor mezelf!

Hoi allemaal! Ik heb eens nagedacht (en dat doe ik vrij veel) hoe ik het voor mezelf wat beter zou kunnen maken. Ik heb die kracht namelijk zelf in me. Ik heb ze een hele tijd terug opgeschreven, alleen onthoud ik die niet of ik hou ik er me niet aan. Mijn ervaring leert me wel, dat als ik er een blogpost over schrijf, wil ik dat later reflecteren. Daarvoor moet ik me er wel aan houden. Dus ik zet mijn blog in als strategie om er deze keer wel iets aan te doen. Ik ga twee gebieden bespreken waar ik een vijftal dingen heb waar ik aan wil werken. Ik ga het woord ‘regels’ opzettelijk niet gebruiken, omdat dat te streng klinkt en ik er anders bij mezelf een obsessie van ga maken. En dat loopt sowieso ook weer niet zoals het moet.

mde

Self-care

  • Om 9u – max 10u in bed

Hoge school is vermoeiend en ik moet er zelf om 6u00 uit. Zoiets. En dan is laat gaan slapen geen goed idee. Ik merk het verschil ook altijd. Als ik om 11u ben gaan slapen door te lang door te werken, ben ik de volgende dag doodmoe. Gewoon waardeloos eigenlijk. Nee, niet dat ik mezelf waardeloos ben. Maar dan maak ik fouten, gaat alles duizend keer zo traag omdat ik moe ben. Ik ben gewoon op productief gebied niet zoveel waard dan, laten we het daarop houden. De enige uitzondering (maar dat zal niet meer zo lang duren) is dat ik de vrijdag na The Voice Kids ga slapen. Het is dan weekend, maar ook zie ik dat altijd een beetje als mijn beloning omdat ik zo goed mijn best heb gedaan in de week.

  • Op zondag plan ik minder taken

Zondag is rustdag, of toch voor de meeste mensen. Dus waarom die zondag volproppen met taken? Ik ben daar enorm goed in, aan mijn hele zondag volproppen. Waardoor ik eigenlijk weken aan een stuk geen dag heb waar ik het wat kalmer aan doe. Ja akkoord, soms zal het wel eens nodig zijn. En dan kan dat ook. Maar geen weken aan een stuk door. Daar ga je aan onderdoor omdat je te veel ‘spanning’ hebt gehad. Ook ik verdien het om het op een zondag rustiger te doen. Het draait allemaal rond balans.

  • Een keer per week bloggen of tekenen

Hiermee wil ik wat me-time terugpakken van mezelf. Ik heb na mijn taken meestal wel me-time, maar ik deel hem verkeerd in. Meestal gaat hij naar -je raadt ’t al- doelloos scrollen op sociale media. Waardoor ik dan tegen bedtijd eigenlijk nog niet echt rustig ben geworden voor het slapengaan. Bloggen is ook informatie verwerken, maar voor mij is dat echt een hele goede manier om rustig te worden. Als ik zoals nu blog op de trein, ben ik kalm. Bloggen is ook een soort van ‘werken’. Maar een fijne manier, eentje die los staat van school.

  • Elke dag eventjes lezen

Ik reis met de trein en meestal begin ik mijn dag ook wel met lezen. Maar ik wil dat proberen zo te houden. Want ik heb het heel vaak druk, maar ik weet dat ik het lezen enorm zou missen. En dat ik daar ongelukkig van zou worden. Al is het maar een halfuurtje. En het zal niet zo snel gaan als vroeger. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Weet je, lezen is geen competitie en als ik het doe voor mijn plezier is dat al meer dan genoeg.

Sociale media

  • Enkel nog om 12u/17u kijken

Ik had dit al een keer gebruikt om mijn sociale mediagedrag te tackelen. Maar het werkt niet meer, en ik wil mezelf er nog eens extra op wijzen. Ik merk dat ik ’s morgens op de trein vaak al scrollend wakker word. Allee ja, ik ben wel wakker natuurlijk. Maar ik gebruik mijn sociale media vaak om volledig wakker te worden. Die treinrit geeft me wel de comfort om eventjes nog wakker te worden en het rustig aan te doen. Maar het is niet de bedoeling dat die opstart zo gebeurt. Want dan blijf je bezig. Maar ook, het is enorm slecht voor mijn databundel. Ik merk het altijd.

  • Overdag geen meldingen openen

Het resultaat van een hele dag liggen facebooken of Instagrammen is dan ook dat ik telkens mijn meldingen bekijk. En dat verveelt op den duur ook. Dat hoef ik je niet te vertellen. Maar ook is het veel leuker om na een hele dag al je meldingen in een keer te controleren en dan alles meteen bij te lezen. Dan is sociale media niet vervelend en heb je ook geen hele dag het gevoel dat je een saai leven hebt omdat iedereen toch maar leuke dingen online gooit. Ik ben normaal geen persoon die haar waarde of plezier van meldingen of likes laat afhangen. Maar de laatste tijd lijkt dat steeds meer te gebeuren en begint het een obsessie te worden. Ik vind het jammer dat te moeten toegeven, maar je probleem onder ogen zien is een eerste (dappere) stap. De volgende is kijken wat je er aan kan doen.

  • Enkel statusupdates overdag

Natuurlijk gebeurt het wel eens dat ik midden in de dag iets  op mijn sociale media wil posten. Of mijn verhaal wil updaten. De uitdaging hier zal zijn om enkel de statusupdate of storyupdate te posten en daarna me weer af te melden. Meestal zeg ik tegen mezelf dat ik enkel eventjes mijn status ga updaten. Maar zoals veel gebruikers eindigt dat vaak in verder scrollen. En dan zijn we weer begonnen natuurlijk. Nee, dat wil ik niet meer. Een status updaten is oke. Het verder scrollen niet.

  • Zondag enkel om 17u

Net zoals ik mijn taken op zondag wat wil verminderen, wil ik dat ook met sociale media. Het verschil is echter dat ik mijn sociale media wel veel meer onder controle kan hebben. Kijk, welke taken een leerkracht opgeeft kan ik helaas niet bepalen. Maar wel hoe vaak ik op sociale media zit. Op zondag wil ik graag proberen enkel om 17u eventjes te kijken. Als ik dan iets langer scrol, vind ik dat niet zo erg. Maar geen uren natuurlijk. Het gemiddelde scrollen bij mij bij een bepaald tijdstip duurt meestal een halfuurtje. Als ik veel tijd heb en thuis op de zetel lig of op mijn bed zit dan wel.

Ik wilde nog een sidenote toevoegen aan mijn artikel van vandaag. Dit lijken heel veel ‘regeltjes’ maar ik ga ze stap voor stap aanpakken. En als er iets niet lukt (dan heb ik het vooral op het sociale media gedeelte) vind ik dat niet zo erg. Ik zal er veel bewuster mee bezig zijn en dat alleen al zal een verbetering zijn. Ik ben perfectionistisch en als ik mezelf iets opleg of iets voor mezelf wil doen of iets wil verbeteren voor of aan mezelf, ga ik daar meestal wel voor. Soms is dat perfectionisme zo erg nog niet 😉

Hoe zorg jij goed voor jezelf?

 

Advertenties

4 gedachten over “Dit wil ik verbeteren voor mezelf!”

  1. Verstandig dat je stap voor stap verbeteringen voor jezelf aanbrengt. Volgens mij is dat ook de enige manier om het succesvol te doen. Straks doe je alles tegelijk en dan lukt beter voor jezelf zorgen niet eens, hoe dom dat ook klinkt.

    Succes en veel plezier 😀 (minder op social media is echt fijn!)

    Like

    1. Dankjewel! Ik denk dat ook trouwens. Als ik alles in een keer op mijn bord gooi, ga ik in paniek schieten. Ik merk dat met mijn schooltaken ook. Sociale media beperken geeft inderdaad veel rust en meer tijd. Ik heb af en toe een zwak momentje, maar dat hoort erbij. Dankjewel voor je reactie!

      Like

  2. Op tijd gaan slapen is voor mij ook echt super belangrijk! En elke dag lezen of iets anders van me-time zoals bloggen, mijn nagels lakken, uitgebreid douchen, …
    Slim om sociale media te beperken. Ik zit probeer er de laatste tijd ook weer meer op te letten. Mijn batterij gaat ineens ook véééél langer mee 😉

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s