Je hoofd leegmaken na drukke dagen | 10 tips!

Hoi allemaal! Eerlijk is eerlijk, toen ik iets op mijn story zette kwam Laurine met het idee om tips te geven op mijn blog om je hoofd leeg te maken. Dus het idee is na een klein duwtje in de rug tot stand gekomen. De tips zijn natuurlijk wel eigen. Ik geef je dus vandaag 10 tips om je hoofd wat meer leeg te maken! Want dat hebben we allemaal wel eens nodig in ons leven. Het is ook broodnodig voor een goeie mentale gezondheid. Af en toe dat kopje van je wat lucht geven.

2019-09-19-01.07.47-2-1

Klokken tikken waar we ook komen en de tijd wordt overal weergegeven. Als mensen voeren we er vaak een race mee, al is dat niet echt gezond. We razen door het verkeer op naar ons werk, maken vaak een drukke en volle werkdag mee en thuis wachten er ook allerlei verantwoordelijkheden. Dit scenario speelt zich bij iedereen af, al dan niet op school. Altijd weer zit dat kopje van je bomvol met informatie, taken en je hebt wel eens het gevoel dat het gaat ontploffen. Gelukkig voor ons kan dat niet gebeuren. Toch niet letterlijk, figuurlijk wel. Af en toe de rem erop is heel goed. Vandaag mijn tips om je hoofd wat leeg te maken na drukke dagen.

  •  Uitrusten onderweg naar huis

Voor sommige mensen is die weg van het werk naar huis een opgave. Door het drukke verkeer, op het openbaar vervoer in een stroom van mensen. Op zich is dat realiteit, weet je. Jij bent niet de enige die naar huis wilt na een lange dag. Ik heb het geluk dat wanneer ik naar huis ga van mijn werk de trein vrij verlaten is. Maar alsnog maak ik van de treinrit een momentje om tot mezelf te komen. Dan gaat mijn koptelefoon op en mijn muziek wat luider. Ondanks ik hoogsensitief ben, ontspant het toch. Die treinrit is voor mij een kwartiertje waarin ik tot rust kan komen. En vroeger toen ik anderhalfuur onderweg was naar school was dat ook zo. Wanneer je met de auto rijdt kan je je muziek niet blok open zetten, zou nogal storend zijn. Maar je kan wel de CD van je favoriete artiest opzetten voor je vertrekt of de radio op je favoriete zender zetten. Ook kan je ervoor kiezen om langs rustige wegen te rijden zo tot rust te komen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Alleen al dat kan soms al een begin zijn van tot rust komen.

  •  Doe iets waar je geen gedachten bij nodig hebt

Vaak zijn we pas thuis van een inspannende activiteit of zijn we net klaar en vliegen we in de volgende. Ik ken dat en soms heb je geen andere keus. Soms vraagt het leven om drukte en snelheid. Helaas. Maar je kan je ontspanning daar wel op aanpassen. In plaats van een breinbrekend boek te gaan lezen kan je gaan voor een luchtige chicklit. Of inmiddels mijn favoriete manier als ik te moe ben om te lezen; een serie opzetten op Netflix of een ander platform. Alleen al eventjes niet hoeven na te denken kan al een zegen op zich zijn eigenlijk.

  •  Muziek is een fantastische stress-reliever (of niet niet!)

Persoonlijk kom ik zelf tot rust van muziek, zeker als ik mijn koptelefoon op heb. Dan ben ik eventjes in mijn eigen bubbel en daar geniet ik enorm van. Muziek is ook wetenschappelijk bewezen iets wat stress verlaagt. Dus pak je favoriete afspeellijst er maar bij en ga hem luisteren. En als je zin hebt om mee te brullen zingen , ga je gang! Maar als jij een persoon bent die tot rust komt van stilte, ga ook vooral je gang. Zet je muziek uit, televisie op stil en telefoon op stel. En ontspan.

  •  Doe wat jij graag doet!

Iedereen heeft hobby’s. We zijn het vaak gewend om na de uren nog eventjes verder te gaan met inspannende bezigheden. Maar dat hoeft niet. Als je hoofd vol zit, ga gewoon iets doen wat je graag doet. Dat kan een boek lezen zijn, iets creatiefs zijn maar ook net een rondje gaan hardlopen. Het is maar waar jij gelukkig van wordt en iedereen is anders. Over smaak valt niet te twisten, en ook dat is een toepasselijke uitspraak hier.

  •  Maak een lange wandeling

Wandelingen kunnen vermoeiend zijn en zeker als je een actieve job doet waar je al veel lichamelijke inspanningen moet doen. Maar dat zijn voor werkgelegenheden. Als je zelf een wandeling maakt kan je het tempo, de weg en bestemming bepalen. Samen met eventueel een rustig muziekje in je oren kan dat wel deugdoen. Wandelen is sowieso een hele goeie manier om je hoofd leeg te maken, en er zijn heel veel mensen die dat bevestigen Als dat voor jou niet zo is, moet je deze tip gewoon negeren natuurlijk.

  •  Ga iets doen met familie of vrienden

Als je na een lange werkdag rond zes uur thuiskomt is het natuurlijk lastig om nog iets te plannen met dierbaren. Maar je kan wel op je vrije dagen iets plannen. Ondanks dat ik veel rust nodig heb, merk ik ook dat ik het fijn vind om de stad in te gaan met familie of vrienden. Dan ben ik ook eventjes afgeleid en ontspannen en ik heb daar altijd deugd van. Sowieso is een goeie babbel met iemand die je dierbaar is vaak al iets heel fijns wat heel verhelderend kan zijn.

  •  Geef jezelf tijd om te herstellen (en neem die ook!)

Als jij net een paar zware werkdagen hebt gehad is ’t niet meer dan logisch dat je moe bent. En we willen altijd zo snel mogelijk weer nuttig bezig zijn. Maar zo werkt het niet. Dus neem op tijd je rust, maak je hoofd leeg en doe iets tofs. Je kan ook van jezelf niet verwachten dat je na drie drukke werkdagen na vijf minuutjes lezen alweer perfect de oude bent. Dus neem je tijd en pak die vrije dagen ook echt om tot rust te komen en niet aan je werk te denken. Die vrije dagen zijn niet voor niks je ‘vrije’ dagen.

  •  Maak een to-do lijstje

Sommige dagen kan je alleen al stress hebben van alle dingen die je nog moet doen. Een verslag schrijven, de afwas doen. Die kast opruimen, je oude kleding uitzoeken en wegbrengen. Je voelt het al aankomen, daar ontploft je hoofd van en vaak is helder nadenken ook heel lastig dan. Dus maak een lijstje met wat er nog moet gedaan worden. Bovendien kan je het afstrepen en vergeet je daarna ook niks. En het afstrepen van lijstjes werkt trouwens heel motiverend heb ik gemerkt. Zo van ‘SCHRAP’ en weer een taak afgerond! Goed voor je motivatie en ook voor je energie. Vergeet ook niet dat dat hele to do lijstje niet vandaag moet geschrapt zijn. Er komen nog dagen.

  •  Schrijf op wat je dwarszit

Die grijze brei in je hoofd kan soms malen als een gek. En ik weet ook dat dat niet altijd makkelijk is. Maar in je hoofd blijven zitten is vaak geen goed idee. Je kan het opschrijven of erover praten. Gewoon al vertellen of schrijven wat er verkeerd gaat kan een opluchting zijn. Vaak zie je ook dan je gedachtenstroom en zie je meer logica in alles. En daardoor komen er oplossingen of conclusies uit die je kan trekken. Soms is dat net wat je nodig hebt. Ontspannen met een hoofd dat blijft draaien is trouwens heel erg moeilijk heb ik ondervonden ondertussen.

  •  Laat de boel de boel

Weet je, er zullen misschien nog duizenden taken op je lijstje staan die nog moeten gebeuren. Er zal ook altijd iets zijn in je leven dat je hoofd volpropt en daarnaast staat die sociale media vaak ook nog eens aan. 24/7 meldingen van mensen die je iets gestuurd hebben of mensen die antwoord willen op hun mailtje. Maar je bent een mens, geen machine. Af en toe heb je het recht om de boel de boel te laten en je er gewoon eventjes niks van aan te trekken. En gewoon aan jezelf te denken. Hangt er natuurlijk wel af van welke situatie, maar meestal is het wel mogelijk om de boel eventjes de boel te laten. Zeker als het draait om sociale media. Die meldingen en berichtjes lopen niet weg. De story-updates op Instagram wel na 24 uur, maar ook dat is niet levensbedreigend. Het is maar sociale media, er hangt geen leven van af.

Wat helpt jou om je hoofd leeg te maken?

3 reacties op ‘Je hoofd leegmaken na drukke dagen | 10 tips!

  1. Goeie tips! Ik luister zelf ook graag muziek wanneer ik naar huis fiets, maar vaak is dat niet genoeg om al die gedachten even uit te zetten, dus daarom vind ik het fijn om ’s avonds iets van sport te doen. Liefst iets wat fysiek moeilijk is waardoor je je moet concentreren en alle andere stress buitensluit. 🙂

    Like

    1. Dankjewel! Ik sport trouwens ook graag om mijn kopje leeg te maken, maar ik heb daar nu de energie niet voor. Dus ik doe het eventjes anders, wil het wel terug gaan oppakken. Ik snap wel dat het voor jou wel goed werkt, sport is ook ideaal tegen stress en andere negativiteit.

      Like

  2. Je eerste puntje is eentje dat ik ook echt wel nodig heb! Vroeger ging ik met de trein naar mijn werk en gebruikte ik die overgang om het werk los te laten, en als er dan ook een collega op hetzelfde uur mee de trein nam, ging dat natuurlijk niet. Nu kan ik met de fiets en dat is gewoonweg heerlijk, echt een ontspanningsmomentje zowel heen als terug.
    Vroeger was ik iemand die bijna constant naar muziek luisterde, maar de laatste jaren kan stilte in deze wereld vol lawaai ook erg veel deugd doen.
    In de natuur zijn helpt zeker om mijn hoofd leeg te maken. Lezen, dat is echt een life saver voor mij. En schrijven, ja, efkes alles eruit laten! Ik schrijf nu bijna dagelijks een stukje in mijn dagboek en dat helpt om de dingen op een rijtje gezet te krijgen in mijn hoofd. Sport hoort zeker ook in het lijstje thuis, maar in enorm stressvolle periodes wordt ik daar net moeër en dus nog meer gestresst van.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.